Jak nauczyć się systematyczności?

W dzisiejszych czasach systematyczność to coś czego brakuje wielu ludziom i niestety większość nie zdaje sobie z tego sprawy. Wykręcając się brakiem czasu, pracą, dziećmi .
Jakie są prawdziwe powody braku systematyczności i jak sobie z nimi poradzić?

Każda dyscyplina sportowa, dieta, a także nauka by dała efekty potrzebuje systematycznego powtarzania różnych czynności. Jest to problem większości ludzi. Jak można robić coś systematycznie, gdy jest tyle zajęć.
Znajomi powtarzają mi, często… gdzie pranie, sprzątanie, gotowanie, zakupy, dziecko… nie ma czasu na sport, siłownię, klub fitness.
Nie do końca zgodzę się z ich zdaniem. Też miałam kiedyś okres w życiu, że nie potrafiłam się zorganizować.
Systematyczne ćwiczenia, czy to treningowe, czy nauki trzeba zacząć od dobrej organizacji.
W obecnych czasach gdzie nowinki techniczne rozpraszają coraz bardziej naszą uwagę, nie jest to łatwe zadanie. Mimo to, jest kilka rzeczy które mogą nam pomóc.
Jeśli jesteś zainteresowana, czytaj dalej 😉

Brak czasu?

Na wstępie, trzeba wyeliminować, lub ograniczyć do min. siedzenie w internecie.  tzn.
Facebook, Instagram, twitter i inne tego typu portale społecznościowe, a także inne fora dyskusyjne – ograniczamy.
Kolejna spawa – Poczta, uwierzcie mi nie jest konieczne sprawdzanie jej co 15 min, maile jak przyjdą to nie skasują się same 😉
Gry – komputerowe, PS, Xbox itp. – ograniczamy
Telefon – gdy robimy coś ważnego, musimy się skupić, wyłączcie dźwięki, schowajcie do torby, plecaka, odłóżcie poza zasięg wzroku. Pisanie sms podczas wykonywania jakiejś czynności wydłuża tylko czas jej realizacji.
TV – podczas nauki tv rozprasza, podczas treningu przyciąga uwagę, – ograniczamy

A teraz zastanówcie się, ile w sumie czasu poświęcacie na takie czynności w ciągu tygodnia?
Powiem wam, na moim przykładzie. U mnie były to ok 3/4 h dziennie w dni w które pracuję, a gdy mam wolne i nie mam wyjazdu, dużo więcej. Jest to o wiele za dużo.
Zorganizowaliśmy troszkę czasu, i co teraz…

Organizacja

Lista zadań 
Wiem, jak jest ciężko walczyć z naszymi słabościami. Sama przez to przeszłam, ale uwierzcie, opłaca się!
Teraz zaopatrzcie się w notatnik, długopis i kolorowe zakreślacze. (może być kalendarz, notes, kartka)
Spiszcie swoje zadania na najbliższy czas, dzień/tydzień/
Priorytety zakreślcie kolorowym mazakiem, niech rzucają się w oczy, gdy tylko spojrzymy na listę.
Mniej ważne zaznaczcie innym kolorem, sprawy które także są ważne ale mogą poczekać zostawcie niezakreślone.
Lub prościej, ułóżcie zadania od ważniejszych do naj mniej ważnych.
Podzielcie to na dni, jak wiemy nie zrobimy wszystkiego od razu.
Zasada 2 min 
Ważna zasada, którą poznałam od dziewczyn z blogów,
ZASADA 2 min! – jeśli wykonanie czegoś trwać może w granicach 2 min, wykonuję to od razu.
chociażby: odłożenie czegoś na miejsce,
Zapisz zanim zapomnisz
Gdy przypomną Ci się kolejne sprawy które musisz załatwić, wykonać, zapisz je od razu, zanim zapomnisz.
Mózg ludzki potrafi płatać figle i przypominamy sobie o ważnych sprawach zbyt późno.
Są notatniki, tel, a dziś nawet trafiłam na jakimś blogu na aplikację Google keep, którą koniecznie muszę przetestować 😉 (notatnik w tel)

Najpierw wykonaj zadania najważniejsze, które zbliżają Cię do celu. 
Jeśli mam jakiś cel nad którym pracuję to pierwszą czynnością którą wykonam będzie jakieś zadanie które przybliży mnie własnie do mojego celu. Jeśli jest to zrzucenie wagi, będzie to trening, dobre zdrowe śniadanie lub przygotowanie posiłków do pracy, by nie jadać na mieście. Kolejnym zadaniem jest coś co zbliży mnie do innego celu, aby móc kilka celi ciągnąć do przodu. Np jeśli oszczędzam to robię analizę wydatków, listę zakupów, analizuję gdzie jechać na zakupy aby było taniej.
Jeśli ciągniesz tak więcej celi myślę, że 3 to optymalna liczba. 3 zadania które pchają człowieka do przodu każdego dnia to nie za dużo, ale też nie jest mało. Jesteśmy w stanie to ogarnąć. Po tych głównych zadaniach biorę się za zadania ważne, które muszą być wykonane, prysznic, obiad, zakupy. Dopiero w kolejnych krokach jeśli zostaje mi czasu realizuje to co powinno być zrobione ale nie jest az tak ważne typu pranie, prasowanie, sprzątanie, mycie okien i podłóg.

Wstań godzinę wcześniej
Jeśli masz taką możliwość, mówię tutaj o ilości snu. Sen jest bardzo ważny, ale organizm nie potrzebuje więcej niż 7,5h snu. Więc jeśli sypiasz więcej, możesz przeznaczyć ten czas, na zadania, na które do tej pory brakowało Ci czasu.
Dodam, że lepiej jest wstać wcześniej, niż próbować takie zadania robić późnym wieczorem. Większość ludzi wieczorem już jest tak zmęczona i marzy tylko o odpoczynku. Rano mając świeży umysł takie zadanie pójdzie Ci migiem.

Systematyczność 
Teraz wystarczy tylko priorytety wpisać na listę. Wypełniać zgodnie z organizacją. Systematyczność sama wejdzie w nawyk.

Początki są trudne, ale opłaca się, teraz jest mi dużo łatwiej zorganizować czas na systematyczną naukę, trening, mam czas aby codziennie przygotowywać sobie posiłki do pracy. Nie budzę się rano z myślą co powinnam zrobić pierwsze, czy mam czas aby usiąść i spokojnie przeczytać artykuł w gazecie. Mam plan i jego się trzymam. 😉
Zawsze trafią się gorsze dni, jednak nie wolno się poddawać.
Trzymam kciuki!
Powodzenia!

Jedna myśl na temat “Jak nauczyć się systematyczności?”

  1. Do you have any kind of pointers for composing articles?
    That’s where I constantly battle as well as I just wind up gazing empty display for
    long time.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *